Petra Jeretina – Vratimo se prirodnom kretanju sa Feldenkrais metodom

Petra Jeretina – Spontana budnost – Povratak prirodnom kretanju

Tko od nas ne želi živjeti zdravo i aktivno?

Tko ne želi zaobići uobičajene bolove i puteve u autodestrukciju te uživati u punom i vitalnom životu?

 

Svi smo ovisnici – bića naših navika. Stekli smo ih i prihvatili ih višegodišnjim ponavljanjem. Ne odričemo ih se lako, bez straha i brige. Izmišljamo čitavo brdo izgovora kako bismo zadržali naše navike, bez njihova mijenjanja.

 

Ono što počinje kao svrsishodnost koja je odgovor na specifične događaje – nesreće i traume te služi kao brzo rješenje u tom razdoblju, utiskuje se u naš živčani i mišićno-koštani sustav. Svakodnevne navike postaju okvir naših vještina i rutine, koriste nam jer o njima ne razmišljamo. S vremenom se na njih vežemo, što uzrokuje odricanje od velikog broja naših sposobnosti i spontanosti. S jedne strane, navike nas štite od nesmislenih, nepotrebnih aktivnosti, a s druge strane nam sprječavaju pristup uglađenosti, osjetljivosti i raznolikosti. Suočeni s teškim izborom između reda uspostavljenog navikama i mogućnostima koje pružaju promjene, puno nam može pomoći učenje usredotočenosti kod usklađivanja raspoloživog s odgovarajućim.

Najveći laboratorij ponovnog stjecanja spontanosti je promatranje beba i male djece koji još nisu ograničeni manama te znatiželjno istražuju sebe i okolinu u kojoj žive. Njihovo istraživanje i pokušaji stvaraju brojne uzorke kretanja, bez vremenskih ograničenja i socijalnih utjecaja.

Kasnije godine života su uvijek označene kao godine, koje neizostavno vode prema degeneraciji, u neizbježnu iznemoglost zbog manjka odaziva osjećajima i aktivnostima. Sve manjom mogućnošću prilagodbe promjenama, postajemo sve više savijeni, iskrivljeni, okrenuti i postavljeni u kut ukočenosti i nekretanja.

Metoda Feldenkrais – usredotočenost kroz kretanje je metoda koja nas uči kako se ne odricati slobode

Umjesto da nam nabraja krajnja rješenja za naše probleme, metoda nas poziva na istraživanje sebe. Temeljito nas poziva na otkrivanje naših mogućnosti o kojima nismo nikada ni sanjali, mogućnostima koje nas vode prema novom, boljem životu.

Dr. Moshe Feldenkrais – autor metode stvorio je proces učenja kod kojeg ljudi mogu postepeno, strpljivo, nježno i sigurno vježbati u zaštićenim uvjetima, daleko od prijetećih opasnosti različitih situacija. Kada ljudi postanu svjesni svojih brojnih mogućnosti, oslobode se psihološki okovi koji su nas zadržavali, postajemo slobodniji, dostojanstveniji, samouvjereniji u svojim postupcima te sposobni odabrati način života koji želimo. Dr. Feldenkrais je radio na poboljšanju načina kretanja, a cilj mu je bio usredotočenost, svijest o tome što netko radi učinkovito u svom životu. Bio je genij kod poboljšanja ljudskih sposobnosti, inspirirao je ljude da stupe u kontakt s organskom mudrošću za koordinaciju usklađenu s planom Prirode.

Petra01

Podizanje razine vitalnosti samo je jedan od rezultata. Drugi je mogućnost življenja svojih snova.

Ideje dr. Feldenkraisa kako ljudi uče i usavršavaju svoje znanje, kako živčani sustav djeluje kao podrška učenju, drugačije su od tradicionalnog pogleda na učenje. Izgradio je cijelu filozofiju o životu, uključujući slobodu regeneracije i učenja novog, prirodnog i harmoničnog kretanja. Ovo je dublje, nego što izgleda na površini. Utječe na naše disanje, razmišljanje, kreativno rješavanje izazova te na našu sposobnost voljenja. Ključ za ove promjene je nešto, što je dr. Feldenkrais nazvao organsko učenje.

Na spomen riječi učenje svi pomislimo na način koji smo i sami doživjeli u školi. Organsko se učenje događa kada organizam sam upotrebljava svoje sposobnosti prilagođavanja, iznalaženja funkcionalnih rješenja, istraživanja, nadilaženja prepreka, ocjenjivanja, aktualiziranja odluka na način na koji osoba može zamijeniti neproduktivne odgovore primjerenima. Napredak i promjena u izvedbi odgovora ocjenjuje se kao učinkovit samo ukoliko je napravljen spontano te osoba uopće nije svjesna da je njezin odgovor bio drugačiji, a ne kada se namjerno proračuna i nameće oponašanjem. Ukoliko odrastao čovjek može steći sposobnost izumljivanja, koja je karakteristična za djecu, riječ je o biološkom optimizmu i stvarnom napretku zbog optimalnog načina kretanja te povećanju blagostanja.

Organsko je učenje biološki proces, dostupan svima. Zašto se o organskom učenju tako malo zna i razumije? Struktura našeg načina razmišljanja dozvolila nam je da organsko učenje projuri ispred nas. Znanstvenici su u prošlosti na vanjski svijet gledali kao dan, a na živčani sustav kao na neki registrator  o onome što je izvan nas. Unatoč tome što imamo znanje o reakcijama na poticaje, učenje ponavljanjem, ne znamo kako uče bebe i mala djeca. Njihov način učenja može nam poslužiti kao model za neprestani razvoj u odrasloj životnoj dobi.

Organsko je učenje originalan način organizacije samog sebe i našeg djelovanja u svijetu, a može biti i put obnove naših sposobnosti za poboljšanje naših uzoraka kretanja i ponašanja koje nas vode prema zdravom i kreativnom životu.

Ponovno imamo mogućnost leći na pod i upotrijebiti naše mogućnosti usredotočenosti i budnosti za ponovan rast, bez obzira na naše godine, što može pridonijeti smanjenju naših bolova, a istovremeno možemo ponovo steći vitalnost i realizirati sve kreativne potencijale  u našem životu.

Takav proces učenja nazivamo i gramatika spontanosti.


Petra Jeretina

Kontakt:

telefon: 031 749 699
e-pošta: petra_jeretina@t-2.net